Wednesday, February 11, 2009

Perjumpaan dengan Penduduk Makau Suah

Sungai Bakap - Satu majlis dialog diadakan bagi mengatasi masalah penempatan semula yang berlanjutan sejak tahun 2000. Sebanyak 26 buah rumah terlibat dan sebilangan besar penduduk Kg. Makau Suah hadir ke majlis yang diadakan di Dewan Serbaguna Sungai Bakap.

Masalah ini timbul berikutan waris pemilik tanah melalui peguamnya mengeluarkan notis pindah kepada penghuni rumah terbabit. Manakala para penduduk pula mendakwa mereka dipindahkan oleh kerajaan sejak berlakunya darurat dan di tempatkan di atas tanah tersebut.

Semasa perbincangan tersebut, waris pemilik tanah melalui peguamnya mengemukakan dua cadangan sama ada penduduk membayar sewa sebanyak RM 150 sebulan untuk setiap buah rumah ataupun membeli tanah kepadanya dengan kadar RM 9 sekaki.

Setelah cadangan tersebut tidak mendapat reaksi positif dari penduduk, YB Hj. Maktar mencadangkan kaedah penyelesaian terbaik dan akhirnya diterima oleh kedua-dua pihak.

Cadangan daripada ADUN Sungai Bakap, Hj. Maktar ialah membuat sistem Sewa Beli agar tidak membebankan penduduk dengan harga yang berpatutan dan akan ditentukan kelak.

Selain daripada YB Hj. Maktar dan Setiausaha Politiknya yang juga Ahli Majlis MPSP, Hj. Mohd Kamil, turut hadir dalam majlis tersebut ialah Pegawai Daerah; Hj. Jusni, Pegawai Pejabat Tanah serta Pengerusi JKKK Sungai Bakap (S).

No comments: