Wednesday, August 18, 2010

P Pinang laluan utama produk halal Henan

Pertubuhan Islam Henan dari China (Islamic Association of Henan) kini diiftiraf mendapat sijil halal untuk produk dari wilayah Henan untuk dijual di Malaysia sekaligus menjadikan Pulau Pinang sebagai laluan utama pasaran produk negara itu ke Timur Tengah, Afrika dan negara Eropah lain.

Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Abdul Malik Abul Kassim (gambar) berkata, pemilihan Pulau Pinang untuk tujuan itu membuktikan negeri ini meningkat maju sehinggakan China mula menunjukan minat mengadakan hubungan dengan PIHH Development Sdn Bhd (Halal Penang) dan Unit Pengurusan Halal Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (Jaipp).

Ini, katanya setelah perjanjian dua hala dicapai antara Pengarah Long Mai Islamic Chember of Commerce, Abdul Rahim Albert Hsiu semasa kunjung hormat ke Pejabat Ketua Menteri pada 14 April 2008.

Jelasnya, minat pertubuhan Islam Henan itu bertambah kuat apabila beliau pula mengadakan lawatan susulan ke Henan pada bulan Jun 2009.

"Kerajaan Negeri Pulau Pinang bangga dengan pengiftirafan sijil halal kepada Pertubuhan Islam dari Henan, China untuk memasarkan produk keluaran mereka ke sini. Terima kasih Jakim dan Jaipp sebab bertungkus lumus menjayakanya," ujarnya kepada Harakahdaily, baru-baru ini.

Setelah perbincangan peringkat awal Pengarah Long Mai Islamic Chamber of Comerce membawa 33 delegasi bersama Xu Chang Foreign Chamber of Commerce sekali lagi sebagai delegasi perdagangan yang terdiri daripada pengusaha industri makanan, barangan kulit, bahan binaan dan beberapa industri lain pada 29 September sehingga 4 Oktober 2009 lalu.

Menurut Abdul Malik seterusya, pemilihan Wilayah Henan juga kerana geografinya yang unit dan didiami sejumlah besar umat Islam di China iaitu 2 juta orang maka amat sesuai ianya dijadikan laluan memasarkan produk halal dari Pulau Pinang ke China.

Perbincangan mengeluarkan persijilan halal itu bukan sahaja antara kerajaan negeri dengan Pertubuhan Islam Henan malah turut dibuat oleh Jakim dan Jaipp menerusi lawatan susulan pada 28 Februari sehingga 5 Mac 2010.

"Hasilnya amat memberangsangkan kerana bukan sahaja satu syarikat besar mengadakan perbincangan malahan mereka membawa syarikat lain bersama bagi melihat sendiri kedudukan Pulau Pinang, " katanya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Maung.

Pertubuhan Islam Henan merupakan yang ketiga diiftiraf oleh Jakim selepas China Islamic Association dan Sandong Islamic Association, semuanya dari China.


No comments: